Rozhovor s Miroslavem Lukešem, generálním ředitelem MasterCard

Dopravní projekty budoucnosti staví na inovacích

Veřejná doprava je nezbytnou páteří každého většího města. Ačkoliv se počet obyvatel České republiky nijak dramaticky nezvyšuje, mění se demografická struktura – lidé se stěhují do měst, a to nejen do center, ale také na okraje, případně do vesnic, které mají s centrální obcí dobré dopravní spojení. Více dojíždějí za prací, případně koníčky. Pro pohodlné cestování dnes již nestačí dostatek míst k sezení, klimatizace či častější spoje. Lidé si žádají komfort také v oblasti placení jízdného.

Mnoho měst nabízí už řadu let nejrůznější formy městských karet, na něž si lze nabít i dopravní kupón na příslušnou přepravní zónu. Některé projekty fungují velmi dobře i v současnosti, jiné jsou spíše dalším plastovým strašákem v peněženkách lidí. Naše společnost je lídrem v inovativních platebních technologiích, a proto bylo nasnadě, že jsme to právě my, kdo se pustil do zavádění platebních karet do dopravy. Není přece nic jednoduššího, než když můžete zaplatit za lístek platební kartou, a to jak v automatu, tak přímo ve vozidle. Nemusíte hledat drobné, stát frontu, žádný spoj vám již neujede… pozitivní přístup Čechů k bezkontaktním platebním technologiím naši vizi jen utvrdil.

V oblasti dopravy jsme aktivní již více než rok a za tu dobu jsme realizovali projekty v Liberci, Brně, Plzni či ve středních Čechách. Další projekty se připravují. I proto jsme inicio‑ vali vznik speciálního čísla, které má dalším městům ukázat nový směr v dopravě, přináší inspiraci a zajímavé tipy, jak nadále zlepšovat komfort cestujících. Naše projekty by ovšem nemohly vzniknout bez podpory našich obchodních partnerů – bank, společností zajišťujících technické zázemí či výrobu přístrojů určených na nákup jízdného pomocí platební karty. V neposlední řadě je to také z velké části zásluha samotných měst, která mají zájem o inovace v dopravě a nebála se s námi udělat první krok. Věříme, že byl úspěšný a že bude příkladem pro další městské samosprávy, dopravní podniky či přepravní společnosti.

Češi přijali bezkontaktní platby jako praktický každodenní nástroj a jsme ve využívání tohoto nástroje první na světě. Čím si tuto oblibu vysvětlujete?
Češi jsou technicky zdatní a jsou zvyklí přijímat inovace. A kromě inovací mají rádi i pohodlí. Proto si oblíbili bezkontaktní platby, ty jsou rychlejší, pohodlnější a bezpečnější, kartu není nutné dávat z ruky. Do částky 500 korun se platí bez PIN, a když zmiňujeme demografický vývoj, tento fakt je důležitý zejména pro seniory nebo obchodníky, kteří odbaví více lidí a zkrátí fronty.

Jako běžný občan, kde všude byste chtěl platit kartou a jaké výhody byste chtěl čerpat?
Karta by měla být univerzální nástroj, abych neměl peněženku naditou plastem. Měla by umět zaplatit jízdenku v dopravě, ale i například věrnostní systém.
Akceptace se rozvíjí, ale stále je kam růst. Lidé chtěli platit na České poště, kde se akceptace zavádí, a za jízdenky v dopravě a i zde už jsou úspěšné projekty. V dalších odvětvích jako restaurace, kavárny, taxi, nejsou brzdou poplatky, ale šedá ekonomika. Jinde, jako u lékařů, nedostatek zákaznické orientace. I tady ale vidíme příklon ke kartám, takže Česko může být brzy bez hotovosti.

Kdybyste byl politik ve vedení města, jaké věrnostní schéma byste chtěl pro své občany zavést, tj. jaké městské služby byste do schématu zahrnul a proč (k čemu byste chtěl své občany motivovat)?
Co nejjednodušší. Lidé dnes neslyší na body nebo katalog hraček. Chtějí konkrétní výhodu. Nejčastěji zmiňují peněžní slevu. Ale může jít i o rychlejší odbavení či jinou přednostní výhodu. Na základě odezvy z trhu takto budujeme program Priceless Specials. Po registraci, kterou může za klienta provést banka, stačí k čerpání peněžní slevy pouze zaplatit kartou MasterCard. Systém můžeme nabídnout i městům. Koneckonců máme s marketingem v městském prostředí bohaté zkušenosti díky zavádění platby kartou v dopravě, ale také díky zapojení do projektu Plzeň Evropské hlavní město kultury. Pozitivní reakce uživatelů i médií potvrzují, že platební kartu v městském prostředí lidé vnímají jako správný krok představitelů města. A tomu napomáhá i naše marketingová podpora.

V nejnovějším románu Miloše Urbana platí hlavní postava Mikuláš Jelen za nápoj v lázních „akceptačním mrknutím oka“ na čtečku robota. Jak daleko je podle Vás doba, kdy odložíme karty a budeme při placení mrkat?
Skoro takto můžete zaplatit již dnes. Například když kupujete jízdenku u Českých drah, stačí Vám k platbě aplikace MasterPass a otisk prstu. Nebo při jízdě Uberem se po příjezdu do místa B na mobilu objeví Vaše cena. Díky mobilu se platba zjednodušuje – nebo rovnou úplně eliminuje. Pracujeme na systému, kdy by člověk nastoupil do autobusu nebo tramvaje, a tím by automaticky zakoupil jízdenku. Ta by mohla mít různou cenu podle toho, jak daleko cestující pojedou. Tento systém se chystáme z kraje roku 2016 testovat a bude to nejjednodušší a nejlevnější způsob placení jízdného.