Je vaše město originál nebo kopie?

mmcité

Kvalitní městský mobiliář je zárukou kultivovaného a atraktivního veřejného prostoru. O jeho výběru však rozhodují ti, co často volí kritérium nejnižší ceny. Výsledkem jsou nekvalitní realizace a plagiáty výrobků seriózních firem. Ty nejenže v důsledku způsobí větší výdaje na údržbu výrobků, ale také negativně ovlivňují i každodenní život nás všech.

Ti, co mají veřejný prostor v popisu práce, si často neuvědomují význam veřejných prostranství, které mají zásadní vliv na kvalitu života lidí ve městě. V honbě za vidinou voličsky atraktivního „hlavně levně“ nakupují veřejní investoři nevzhledné věci bez estetické, ergonomické a technické kvality. Investice do kvality a designu je však dlouhodobý proces, který se v krátkých volebních obdobích zatím v našich vodách ve vztahu k udržitelnosti praktikuje málo. David Karásek, designér, zakladatel a majitel společnosti dodávající městský mobiliář mmcité věří, že veřejný prostor by měl být kultivovaný. „Věřím, že kvalita veřejného prostoru ovlivňuje chování lidí, jak pozitivně, tak i negativně. Lidé kvalitní věci ve veřejném prostoru vždycky ocení. Je to pro ně skryté poselství: udělali jsme to hezké pro vás a věříme, že to oceníte. Dává jim to pocit respektu a důvěry. Navíc krásné věci nebudou ničit.“

Originál mmcité
Okopírovaný design nezaručující technickou kvalitu, méně odolné dřevo lavičky, bez stínění, tenčí skla, bez bezpečnostních prvků

Kde se chybuje?

Při provádění veřejných zakázek se často setkáváme s nekvalitními realizacemi, které plynou nejenom z nekalých korupčních praktik, o kterých se často mluví, ale většinou kvůli odbyté přípravy veřejné zakázky. Pokud není popis v zadávací dokumentaci precizní a detailní, stává se, že soutěžící s nejnižší cenou jdou do soutěže s produkty, které jsou už v tu chvíli „příslibem“ špatné investice. A jak to v praxi chodí? Odolné tropické dřevo nahradí horším materiálem, práškové lakování supluje obyčejný nátěr, čímž odsuzuje konstrukci k rychlému znehodnocení (v krátkém čase popraská a olupuje se), nebo se pro jistotu nedodá ani nádoba do odpadkového koše, protože v popisu nezazněla. „Představte si vypsaný tendr, který vyhrála společnost s nejnižší cenou na dodávku automobilu. V zadávací dokumentaci byl uveden pouze vůz, který by měl mít benzínový motor, kožená sedadla v interiéru a čtyři kola. O barvě či počtu dveří se nezmiňuje. Ilustrační fotka pak napovídá, jaký by měl být výsledek – ideálně bílá Škoda Octavia RS Wagon. Co dostanete? Bílý Trabant 601S.“ vysvětluje Aleš Bakoš, ředitel mmcité.

Originál mmcité
Viditelné přikotvení, nepromyšlená ergonomie, disproporční stavba, nízká životnost povrchové úpravy

Plagiát nic neřeší

Splnit kritérium nejnižší ceny lze bohužel i jinými cestami jako je nechvalné plagiátorství. Okopírovaný design je výsměchem nejenom mezinárodním zákonům o průmyslových vzorech, ale i práci seriózního soutěžícího, který léta věnuje vývoji, tak aby produkty splnily ty nejnáročnější podmínky kladené samotným veřejným prostorem, ať už je to klima či časté užívání. Dovedeno do důsledků, budou-li systematicky upřednostňovány firmy, které jen kopírují, kdo bude nakonec dělat vývoj? Pokud má výrobce skutečně garantovat šedesát měsíců obvyklé záruky na městský mobiliář, výrobek musí být vytvořen profesionálními postupy z odolných materiálů s promyšleným designem. Podstatně horší je situace na Slovensku, kterou objasňuje Aleš Bakoš. „S plagiátorstvím jako je na Slovensku, jsme se nikde ve světě nesetkali. Firmám, co dodávají nekvalitní plagiáty, je jasné že soudní spor, který v důsledku vyplyne v demontáž mobiliáře, je nakonec nebolí. Do řetězce nepříjemností se totiž dostane obec. Musí vrátit peníze do eurofondů a znovu shánět prostředky na kvalitnější výrobky. Nejvíce to pak odnesou občané, kteří by museli být nějakou dobu bez vybavení. My ale chceme být společně prospěšní pro všechny, kterým jsou výrobky určené. Jsme na straně těch, kteří souzní s naším posláním zkvalitňovat veřejné prostranství, na straně férových investorů a architektů.“

Originál mmcité
Levnější materiál, výrazně méně odolná antikorozní povrchová úprava, pokleslé tvarové řešení

Existuje řešení?

Aby se zvolila ekonomicky nejvýhodnější nabídka ve vypsaných tendrech, je potřeba vytvořit fungující tým kvalitních lidí. V přípravě soutěžních podkladů se musí jasně definovat daný produkt či služba, aby taková věc mohla vůbec existovat. Investor a autor projektu by měli mít možnost prosazovat svůj výběr a ten by měl být respektován. Týká se to celého procesu, který často bývá i víceletý. Aby pak byly samotné investice udržitelné, měly by se náležitě sledovat možné změny, které mohou nastat v garantovaných parametrech a také včas v rámci záruční lhůty řešit veškeré reklamace. „Zákon není dokonalý, ale dává široký prostor na obstarávání kvalitního produktu či služby. Je však žádoucí, aby se po celou dobu věnovalo procesu dostatek pozornosti. Pokud přípravě podkladů věnujeme dostatek času, zjistíme na závěr, že celkově trval kratší dobu a v důsledku máme i méně problému s udržitelností.“ Doporučuje Aleš Bakoš.

Originál mmcité
Méně odolné dřevo, primitivní detaily