Moderní doprava? Mobilní platby!

MasterCard

Chytrá zařízení, především smartphony a tablety, se stala hitem posledních let a také synonymem dnešní doby. Z drahých zařízení pro technické nadšence a experty se staly dostupné nástroje každodenního použití většinové populace. Většina lidí si bez nich už svůj život nedovede představit. Ke konci roku 2014 byly v České republice v provozu přes 3 miliony smartphonů – chytrý telefon koncem roku vlastnilo okolo 60 % majitelů mobilních telefonů, tablet pak měl každý pátý Čech. Z aktuálního průzkumu společnosti MasterCard vyplývá, že téměř 90 % uživatelů na svém chytrém telefonu pracuje s aplikacemi, 80 % pravidelně surfuje na internetu a více než pětina lidí už na svém telefonu provádí online platby. Obliba a frekvence využívání chytrých zařízení jde ruku v ruce s rozšiřující se nabídkou aplikací a také zboží a služeb, které lze prostřednictvím mobilu zařídit či zaplatit. „Téměř každý má dnes chytrý telefon a čím dál více lidí se ho nebojí využít naplno, mobily už dávno neslouží jen k telefonování, smskování či focení, přesouvání služeb do chytrých zařízení a zavádění mobilního placení je proto logickým krokem,“ vysvětluje Martina Kirchrathová, ředitelka pro rozvoj komerčních řešení společnosti MasterCard.

Jedním ze sektorů, který se čím dál tím více přesouvá online, je doprava. Lidé už dávno nehledají jízdní řády autobusů a vlaků v tištěných brožurách a na zastávkách a nádražích a omezují i nákupy lístků v klasických pokladnách a automatech. Automatizovaný předprodej jízdenek se již několik let pomalu přesouvá z předprodejních kanceláří na internet a nyní také do chytrých zařízení a mobilních aplikací – cestující mohou koupit jízdenky ve kteroukoliv denní či noční dobu, a to za stejnou, nebo dokonce nižší cenu než v klasické distribuční síti. Další nespornou výhodou je fakt, že cestující k odbavení většinou nepotřebuje tištěnou jízdenku, vystačí si jen s elektronickým dokladem.

Průzkum MasterCard ukázal, že téměř desetina lidí na svých chytrých telefonech pravidelně využívá dopravní aplikace, a to především k vyhledávání jízdních řádů a nejvhodnějších spojů. Jedním z nejrozšířenějších je vyhledávač IDOS. Jeho mobilní podoba donedávna umožňovala pouze vyhledat vhodný spoj, jízdenku poté bylo nutné zakoupit buď na stránkách dopravní společnosti, nebo v jejím prodejním místě. Nová verze mobilního webu však umožňuje rychlý a snadný nákup jízdenek přímo ve vyhledávači. Na vývoji se podílela také společnost MasterCard. „Naše společnost se velmi aktivně zapojuje do dopravního sektoru, a to hlavně v oblasti bezkontaktního placení jízdenek. Spolupráce na tomto projektu pro nás byla logickým krokem a jsme rádi, že můžeme podpořit další rozvoj mobilních plateb. Právě kompletní mobilní odbavení je totiž nástrojem veřejné dopravy budoucnosti,“ říká Martina Kirchrathová. Možnost pohodlného a rychlého nákupu jízdenek online mají všichni uživatelé chytrých zařízení, kteří si IDOS načtou ve svém mobilním prohlížeči. Integrace nákupního procesu přímo do aplikace IDOS pro iOS a Android by měla následovat do konce roku.

Nákup a platba jízdenky přes aplikaci je rychlá, bezpečná a jednoduchá, díky implementaci služby MasterPass od společnosti MasterCard může navíc být otázkou doslova pár kliků. Pří „běžné“ platbě kartou je třeba vyplnit kontaktní údaje držitele karty a zadat číslo samotné karty a jejích bezpečnostních prvků. Pro někoho maličkost, pro jiného zbytečné zdržení či překážka, kvůli které si jízdenku online raději nekoupí. Ruční zadávání šestnáctimístného čísla, doby expirace a bezpečnostního kódu navíc znamená, že nákup online bývá limitován na dobu, kdy má uživatel svou kartu fyzicky u sebe – málokdo z nás si bezpečně pamatuje celé její číslo nazpaměť. Služba MasterPass zadávání čísla karty a dalších údajů eliminuje, takže nákup je mnohem rychlejší a navíc ještě bezpečnější – vůbec totiž nemusíte vytahovat svou kartu, stačí mít u sebe chytrý telefon s připojením k internetu a aktivovanou službu MasterPass. Můžete tak pohodlně a bezpečně platit online třeba i během oběda v rušné restauraci nebo v dopravním prostředku, bez obav, že dojde k odcizení karty či nenápadnému „opsání“ jejího čísla někým cizím. MasterPass je v České republice k dispozici od loňského listopadu a využívá mobilní peněženku InCard MasterCard (dříve MasterCard Mobile), kterou již využívají desítky tisíc lidí. V aplikaci má uživatel uloženy své platební karty, včetně fakturačních údajů potřebných k dokončení nákupu. Platba pomocí služby MasterPass je maximálně bezpečná, citlivé údaje o kartě nejsou s obchodníkem vůbec sdíleny, dostane pouze vyrozumění o uskutečněné platbě. 

„Všichni si pamatujeme časy, kdy jsme při cestování autobusem či vlakem museli řešit nákup lístků s velkým předstihem, což nás často v cestování limitovalo.

To už je teď naštěstí minulostí, lístky se dají jednoduše a pohodlně koupit online doslova za několik vteřin, bez ohledu na to, zda vybraný spoj odjíždí za tři dny nebo tři hodiny. Jediným možným rizikem, a to hlavně v případě nákupů na poslední chvíli je tedy to, že v námi vybraném spoji už nebude místo. Aplikace IDOS však integruje spoje od různých dopravců, takže v případě nedostupnosti jednoho spoje jednoduše nabídne jiný,“ říká Martina Kirchrathová a dodává: „To, že online platby a platby pomocí MasterPass mají v lokálních podmínkách budoucnost, jsme si vyzkoušeli už koncem loňského roku během pilotní spolupráce s Českými drahami.“ Zákazníci Českých drah mohli začít využívat možnost rychlého nákupu jízdenek v eshopu ihned po spuštění služby MasterPass 5. listopadu 2014. Cestující službu velmi rychle přijali za svou a za měsíc a půl fungování v e-shopu Českých drah uskutečnili více než 10 tisíc nákupů přes MasterPass.