V dopravních systémech po celém světě se při zajišťování hladkého a racionálně fungujícího cestování velmi dobře uplatňují inovativní řešení bezkontaktních plateb s využitím technologií MasterCard.
Společnost MasterCard má velmi bohaté zkušenosti se zaváděním bezkontaktních plateb ve veřejné dopravě v různých zemích světa, a to již od roku 2005. Moderní bezkontaktní systémy se rychle rozvíjejí také v podmínkách střední a východní Evropy – od června 2010 je možné platit bezkontaktní kartou MasterCard ve varšavském metru a na autobusových zastávkách v okolí metropole, od srpna 2010 fungují bezkontaktní automaty na jízdenky také ve Wroclavi, od prosince 2011 je možné platit bezkontaktní kartou MasterCard za vybrané spoje v Moskvě a v srpnu 2013 byla zahájena akceptace bezkontaktních karet MasterCard v automatech moskevského metra. Bezkontaktní placení v dopravě je atraktivní také pro obyvatele České republiky. Jak ukázal průzkum MasterIndex, možnost platit ve veřejné dopravě kartou by uvítala polovina Čechů. Mezi další místa, kde by lidé chtěli kartu pravidelně používat, ale zatím nemohou, patří úřady, pošta a drobní prodejci. Prvním městem České republiky, kde se bezkontaktní platby v dopravě staly skutečností, je Liberec. Od loňského podzimu zde mají cestující možnost zakoupit si lístek pouhým přiložením platební karty přímo ve vybrané tramvajové lince. Vzhledem k velmi pozitivním ohlasům ze strany cestujících dojde v průběhu letošního roku k rozšíření i na další tramvajová vozidla. Mezi další města, s nimiž MasterCard dlouhodobě úzce spolupracuje na zavedení bezkontaktních plateb v dopravě, patří Brno, Plzeň a Praha. V západočeské metropoli aktuálně probíhá pilotní provoz a ještě letos by mělo dojít k plnému osazení všech vozidel MHD bezkontaktním platebním terminálem. Plzeňský systém se plně vyrovná moderním dopravním řešením, s nimiž se můžeme setkat v zahraničí, například v Londýně či v Chicagu. Jednou bezkontaktní kartou bude možné zakoupit neomezený počet jízdenek, přičemž majiteli se z karty nestrhne každá jízdenka zvlášť, ale vždy se odečte až souhrnná částka za určité období. „Jsme rádi, že jsme našli spolehlivé partnery, kteří sdílí naši vizi budoucnosti hromadné dopravy a nebojí se inovací. Lidé už nechtějí řešit, zda mají drobné na nákup lístků v automatu nebo u trafikanta. Chtějí platit kartou, což jasně dokazují dosavadní výsledky v Liberci, Brně a teď nově i v Plzni. Ještě v letošním roce by měly být spuštěny nové projekty i v dalších městech, výhody bezkontaktní dopravy tak bude moci využívat daleko více lidí,“ říká Martina Kirchrathová, ředitelka pro rozvoj komerčních řešení MasterCard.
Rozvoj bezkontaktních jízdenkových terminálů zdaleka není jediný směr, kterým se společnost MasterCard ubírá. Během Světového mobilního kongresu v Barceloně na začátku března oznámil MasterCard globální spolupráci se společností Cubic Transportation Systems, předním poskytovatelem chytrých řešení pro města v Severní Americe, Evropě, Asii a Pacifiku či na Blízkém východě. Partnerství obou společností má za cíl využít mobilní telefony ke zrychlení, zefektivnění a zpříjemnění denního dojíždění milionům obyvatel po celém světě. Chytrá zařízení otevírají nové příležitosti provozovatelům transportních služeb, jež mohou být ve spojení s cestujícími před uskutečněním cesty, během ní i po jejím ukončení, a tím zefektivňují využívání veřejné dopravy.
Jedním z příkladů je například nově vzniklá platforma „NextCity“, která šetří lidem čas i energii, neboť je v reálném čase navádí po nejlepší možné cestě v závislosti na vytíženosti dopravy. Poskytovatelům služeb zase umožňuje nabízet cestujícím flexibilní ceník jízdného s ohledem na obsazenost jednotlivých spojů. Díky globální platební službě MasterPass jsou hotovostní platby převedeny do digitální podoby, čímž dochází k dalšímu snižování nákladů pro provozovatele veřejné dopravy a cestujícím odpadají starosti se sháněním drobných mincí na zakoupení jízdenek. „Téměř každý má dnes chytrý mobilní telefon a čím dál více lidí se ho nebojí využít naplno, takže jsou přesun odbavování ve veřejné dopravě do mobilních aplikací a zavádění mobilních plateb logickým krokem. Právě kompletní mobilní odbavení je nástrojem veřejné dopravy budoucnosti,“ říká Martina Kirchrathová.
V současné době spolupracuje MasterCard s Cubic Transportation Systems například v Londýně, kde bylo během čtyř měsíců od uvedení bezkontaktních plateb jízdného v září 2014 realizováno tímto způsobem více než 19 milionů cest. „Londýnské řešení funguje velmi dobře a celá řada dalších měst se jím inspiruje. Při plánování a vývoji vhodných systémů veřejné dopravy je však vždy třeba vzít v úvahu konkrétní specifika daného města. Londýn je ohromná aglomerace čítající téměř deset milionů obyvatel, kterou každým rokem navštíví přes patnáct milionů turistů. Jen na stanici metra Waterloo denně během tříhodinové ranní špičky nastoupí přes 57 tisíc lidí, týdně je pak v celém systému metra realizováno přes 24 milionů jednotlivých cest. Implementovat shodné nastavení ve výrazně menších metropolích, jako je třeba Praha a další města ve střední Evropě, by nebylo zcela efektivní. Každému městu je třeba se přizpůsobit. Další velmi inspirativní řešení pro evropské metropole a větší města představuje také Chicago se svou kartou Ventra Card,“ vysvětluje Martina Kirchrathová.
S velmi zajímavým řešením přichází Cubic Transportation Systems v Německu – ve městě Soest v Porúří byl v dubnu letošního roku proveden pilotní testovací projekt kompletního mobilního odbavení v MHD fungující na bázi technologie Bluetooth, kterou je dnes vybavena převážná většina chytrých mobilních telefonů a tabletů. „Představte si, že prostě jen nastoupíte do autobusu, který potřebujete, a nemusíte řešit, že nemáte drobné na nákup lístku v automatu nebo u řidiče, ani to, jaké tarifní pásmo se Vás týká. Prostě nastoupíte, dojedete, kam potřebujete, a zaplatíte online až po vystoupení, tedy jen za to, co jste reálně ujeli,“ shrnuje Martina Kirchrathová.
Princip řešení Cubic Transportation Systems je velmi jednoduchý. Cestující se přes speciální mobilní aplikaci před nástupem „přihlásí“ k vybranému spoji a při nástupu se řidiči prokáže potvrzovacím kódem na displeji svého zařízení – kód se automaticky objeví v okamžiku, kdy se telefon/tablet spáruje s palubním počítačem daného spoje. Po vystoupení z autobusu dojde k automatickému přerušení spojení, což systém vyhodnotí jako ukončení jízdy. Systém během několika málo okamžiků propočte délku jízdy a příslušné tarifní pásmo a zašle cestujícímu do aplikace či e-mailu pokyny k platbě. „Právě ukončené pilotní testování jednoznačně ukázalo, že naše nové řešení má budoucnost. Setkali jsme se s velmi pozitivními ohlasy ze strany potenciálních provozovatelů, tedy dopravních společností a také ze strany veřejné správy,“ říká Dieter Wimmer, Business Development Manager, Cubic Transportation Systems.
Kromě rychlého a jednoduchého nasazení systému mohou provozovatelé počítat s nízkými náklady na pořízení i údržbu. Jediný systémový požadavek na vozidlo je vybavení palubní jednotkou ve formě tabletu či chytrého mobilního telefonu nebo palubním počítačem s podporou Bluetooth technologie. Data získaná od uživatelů dopravního systému pak mohou velmi dobře posloužit nejen k analýze spotřebitelského chování a případné úpravě dopravní obslužnosti (kapacita a frekvence spojů, návaznost atd.), ale také k rozvoji moderního CRM systému.